Connect with us

Hi, what are you looking for?

Moda veche

Sprâncenele și Ochii

Charles Le Brun (1619 – 1690), Fizionomia capului (Vulturul)

Urmare

Sub frunte se află frumoasa ei graniță, sprânceana, curcubeu de pace când e plăcut desenată, arc încordat al discordiei atunci când exprimă mânie.

Sprâncenele frumos arcuite se potrivesc cu modestia și simplitatea unei fecioare. Așezate în linie dreaptă și pe orizontală, ele denotă un caracter rău și ambițios. Când forma lor e pe jumătate arcuită, forța spiritului va fi unită cu o bunătate naivă.

Sprâncenele aspre și neuniforme sunt semnul unei agerimi de spirit și încăpățânare. Dar același amestec anunță o trăire mai moderată, dacă firul sprâncenei este fin. Când sunt dese și compacte și firul e culcat uniform, ca să zicem așa, tras cu linia, ele promit categoric o judecată sănătoasă și solidă, o profundă înțelepciune, un simț al dreptății și spirit ponderat.

Sprâncenele împreunate treceau la arabi drept semn al frumuseții, în timp ce vechi fizionomiști vedeau aceasta un caracter fățarnic. Prima dintre aceste opinii este falsă, iar a doua exagerată, căci întâlnim adesea acest fel de sprâncene la oameni cei mai cinstiți și plăcuți.

Sprâncenele subțiri sunt marca sigură a unei firi nepăsătoare și slabe. La un om energic, ele slăbesc forța și vioiciune caracterului. Sprâncenele în unghi și întrerupte sunt caracteristice unui om muncitor.

Cu cât sprâncenele sunt mai aproape de ochi, cu atât avem de a face cu un caracter serios, profund și solid. Aceasta pierde din forță, din fermitate, din îndrăzneală, pe măsură ce sprâncenele sunt plasate mai sus. Distanța mare dintre sprâncene anunță o concepție așezată, un suflet calm și liniștit.

Mișcarea sprâncenelor este foarte expresivă : ea marchează pasiunile joase, orgoliul, mânia, disprețul. Un om încruntat este o ființă disprețuitoare și în același timp de disprețuit.

Buffon afirma că ochii sunt aceia în care se reflectă cele mai ascunse frământări ale omului și că acestea pot fi ușor recunoscute.

Mai mult ca oricare alt organ, ochiul aparține sufletului.

Se pare că ei asistă și participă la toate nuanțele manifestărilor lui. Ei exprimă pasiunile cele mai puternice și emoțiile cele mai năvalnice, precum și stările cele mai plăcute și sentimentele cele mai delicate. Toate acestea sunt exprimate prin ochi cu toată tăria, în toată puritatea lor, așa cum s-au născut ele.

Sentimentele se transmit prin priviri rapide și care comunică celuilalt pasiunea, fapta, imaginea sufletului celui de la care pleacă expresia acelei priviri. Omul primește și reflectă în același timp lumina gândirii și căldura sentimentului. Ochii sunt fața spiritului și limbajul inteligenței.

Ochii albaștri anunță mai mult slăbiciune, o fire apatică și mai efeminată decât ochii căprui și negri. Aceasta nu înseamnă că printre persoane cu ochii albaștri nu există și firi foarte energice dar, în general, ochii căprui sunt indiciul cel mai obișnuit al unui temperament bărbătesc, viguros și profund.

Orice talent deosebit se asociază aproape întotdeauna cu ochii de culoare gălbuie spre brun. (Chinezii sunt poporul cel mai liniștit, mai apatic din lume, cu toate acestea ochii albaștri sunt atât de rari la ei, se întâlnesc doar la europeni sau la creoli).

Oamenii furioși au ochii de toate culorile, foarte rar albaștri, mai cu seamă căprui și verzi. Aceștia din urmă sunt, într-un anume fel, semnul vioiciunii și curajului.
Nu vom vedea niciodată ochi de un albastru deschis la oameni colerici.

Ochii care formează spre nas un unghi alungit, ascuțit, aparțin fie persoanelor foarte judicioase, fie foarte fine. Când pleoapa de sus descrie un arc complet, este marca unui dar de la natură, mare delicatețe și uneori timiditate.

Când pleoapa se desenează aproape orizontal pe ochi și taie în diametru pupila, ea anunță în mod obișnuit un om foarte fin, îndemânatic și șiret. Dar aceasta nu înseamnă că o astfel de conformație a ochiului distruge spiritul de dreptate al acestei persoane.

Pleoapele adâncit și foarte conturate anunță, de cele mai multe ori, o stare de spirit colerică. Recunoaștem aici pe artist și pe omul de bun gust. Aceste caracteristici sunt foarte rare la femei și, atunci când există, ele sunt rezervate unor personalități puternice, de o excepțională inteligență.

Ochii foarte mari, de un albastru foarte deschis și văzuți din profil aproape transparenți anunță întotdeauna un mod de a gândi ușor, cuprinzător, dar în același timp un caracter extrem de sensibil, dificil, bănuitor, gelos, predispus să fie părtinitor.

Ochii mici negri, strălucitori, sub sprâncene negre și stufoase, care par că se afundă când surâd malițios, anunță aproape întotdeauna un om priceput, cu păreri profunde, dar predispus la intrigi și șicane. Dacă asemenea ochi nu sunt asociați unei guri batjocoritoare, ei caracterizează un spirit rece și pătrunzător, foarte mult gust, eleganță, precizie, aplecare mai degrabă spre avariție decât spre generozitate.

Ochii mari deschiși, de o limpezime până la transparență și în adâncul cărora se vede strălucind o flacără, printre pleoapele paralele, nu prea largi dar bine conturate, reunesc foarte sigur aceste cinci trăsături : o forță vie de pătrundere, elegantă și gust, temperament coleric, orgoliu, aplecare spre aventuri galant.

Ochii la care se observă în întregime pupila și, sub ea, un pic de alb, sunt într-o stare de tensiune anormală sau aparțin acelor oameni neliniștiți, pasionați, pe jumătate nebuni. Niciodată oamenii cu judecata sănătoasă, matură, precisă, și în care poți să te încrezi nu au asemenea ochi.

Anumiți ochi sunt foarte lucitori, larg deschiși, cu o fizionomie fadă, ei anunță încăpățânare dar fără fermitate, prostie cu pretenții de înțelepciune, un caracter rece dar care vrea să pară plin de căldură, care arde însă ca un foc de paie.

Oamenii bănuitori, nervoși, violenți au de cele mai multe ori ochi înfundat în orbite și privirea adâncă, cuprinzătoare. Nebunul sau surdul au adesea ochii ieșiți din cap. Vicleanul, atunci când vorbește, are pleoapele aplecat, privirea rămânând-i ascunsă.

Oamenii fini și vicleni au obiceiul să țină un ochi, și uneori amândoi, pe jumătate închiși. E un semn al slăbiciunii de spirit. Într-adevăr, rar vedem un om energic care să fie și șiret : neîncrederea noastră în alții se naște din puțina încredere ce o avem în noi înșine.

Urmează (Nasul Și Urechile)

Dicționar infernal de Jacques Colin de Plancy, 1825

Dacă vrei să fii la curent cu ce noutăți de maidemult apar pe aici, îți recomand să te abonezi .

Click to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Recente

Newsletter

Despre Autor

Vitalie Bichir

Mă numesc Vitalie Bichir și sunt actor, dar asta n-are nici o legătură cu ce fac eu aici.
Adun texte scrise maidemult, care pentru unii, poate, sunt niște vechituri fără valoare, dar mie-mi plac și culmea, unele mă și distrează.
Adică vreau să fac / un fel de Bric-à-brac (uite că mi-a ieșit și-o rimă) , ceea ce însemnează din franțuzește: „Magazin de vechituri; vechituri, lucruri fără valoare, uzate și demodate” spune Dex-ul. Bric-à-brac-a-la-bichir.

 

Articole asemanatoare

Strigoi

Vizualizari: 3.930 Strigoiul se naşte ca orişice copil; el însă se cunoaşte căci are pe cap o chitic, tichie, căiţă, perdeă , sau pe...

Placeri vechi

Vizualizari: 2.474 Curtezane celebre  (urmare) Amorul fizic, mai mult sau mai puțin „romantic”, dar rezultat din același instinct de reproducere, a avut o zeiță...

Placeri vechi

Vizualizari: 1.879 Curtezane celebre  (urmare) În primii ani ai Romei, în epoca regilor, o curtezană cu numele de Flora își câștigă celebritatea în același...

Strigoi

Vizualizari: 1.694 ...Bărbaţelul meu Iubit! De aseara ai murit, Of! şi nu pociu sa te uit. Şi la altul sa ma uit! El acum,...