Connect with us

Hi, what are you looking for?

Moda veche

Căsătoria la diferite popoare

Repaus, 1888, Theodore Jacques Ralli
CĂSĂTORIA LA DIFERITE POPOARE

Urmare

La Greci, în epoca primitivă, găsim că femeia începe să ocupe un rang mai respectat în familie. Penelope și Andromaca sunt citate ca modele de amor conjugal și amor material. Se zice că Achile ar fi rostit următoarele cuvinte : „Nu este om onest și cuminte, care să nu-și iubească și să nu-și cinstească femeia sa„.

În această epocă bărbatul era preot, judecător, stăpân absolut în familia sa ; dar nu era un tiran și știa să se facă respectat și iubit în autoritatea sa.

Mai târziu când se formară cele două cetăți : Atena și Sparta, femeia fu considerată într-un fel de Atenieni și cu totul deosebit de Lacedemonieni. La Atena femeia era închisă în gineceul său și trăia separată de orice relație exterioară, nu putea să iasă în oraș decât în zile determinate și nici să stea la masă când era vreun străin. Din contra, în Sparta femeia aparținea mai mult Statului decât bărbatului său. Era liberă de a merge oriunde și oricând, gineceul nici nu era cunoscut la Spartani.

Licurg, marele lor legislator, voind să dea femeilor aceeași educație ca și bărbaților le ridică sentimentul de soție și de mamă care fac podoaba femeii.

La Spartani adulterul nu era considerat ca un delict și Xenofon ne spune că un mare număr de femei aveau în același timp câte doi bărbați și erau recunoscute legale ca mame în două familii distincte. Femeia legitimă o țineau pentru a le face copii ; iar cât privește satisfacția inimii lor, pentru plăceri mai rafinate ale amorului, ei aveau pe curtezanele numite hetaire.

Acestea erau femei cu moravuri ușoare, dar cu oarecare instrucție. Știau să cânte și să joace, unele din ele erau chiar culte, cum fu Aspasia din Milet, inspiratoarea lui Pericles. Lor le era permis să se amestece printre bărbați, să împărtășească studiile și plăcerilor lor ; iar femeilor măritate nu li se cerea decât să aibă grijă de gospodărie și să fie supuse orbește bărbatului.

Xenofon spune, că soția la Greci trebuia să se asemene cu regina albinelor, să nu iasă din casă, să aibă o supraveghere continuă asupra sclavilor, să le dea de lucru, să primească proviziile și să le pună în regulă, să strângă ceea ce prisosește, să așeze uneltele de bucătărie și să le țină curate.

La Greci, căsătoria era necunoscută, Cecrops din Sais, a fost cel dintâi, care venind din Egipt în Atica și fondând Atena și Areopagul a stabilit și căsătoria dându-i un caracter monogam.

În Atena fetele se duceau în templul lui Artemis și se rugau să le ierte fiindcă voiesc să se mărite, și să le dea autorizația să-și aleagă bărbat.

În ziua logodnei se jertfeau de obicei boi și berbeci, iar fierea animalelor era aruncată la spatele altarului ; ceea ce însemna că soții trebuiau să trăiască în bună înțelegere. Mireasa se ducea la casa soțului său într-un car, căruia în urmă i se sfărâmau roatele ; ceea ce însemna că libertatea ei se terminase și că nu se mai putea întoarce la părinți, așa că la Greci în epoca primitivă nu exista divorțul. După cununie femeia era închisă în casă, nu avea voie să iasă, nu i se da nici un mijloc ca să se instruiască, nu i se dădea voie decât cu ale casei. Femeile trăiau ca roabe și uitate.

La Lacedemonieni din contra femeile ieșeau libere și luau parte la lucrările bărbaților, la jocurile lor, la curse, unele din ele se potriveau cu bărbații în putere și curaj.
Căsătoria se contracta pentru a da copii patriei. Fiecare cetățean trebuia să se căsătorească, căci altfel își atrăgea pedepsele prescrise de legi contra celibatarilor.

Legile lui Licurg prevedeau recompense celor ce dădeau patriei mai mulți copii.
Cât timp dispozițiile legilor privitoare la însemnătatea căsătoriei au fost observate și cât timp bunele moravuri au fost păzite, divorțul la ei nu a existat. Chiar poemele lui Homer nu arată nici un caz de divorț ; așa că divorțul care a fost necunoscut în epoca primitivă, deveni mai frecvent în epoca clasică, atunci când totul ce este sfânt ajunse a fi disprețuit și atunci când adulterul și concubinajul erau tolerate.

Va urma

Profesor Dr. Elefterescu, 1934

Dacă ți-a plăcut acest articol, îți recomand să te abonezi, ca să nu pierzi continuarea.

Click to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Recente

Newsletter

Despre Autor

Vitalie Bichir

Mă numesc Vitalie Bichir și sunt actor, dar asta n-are nici o legătură cu ce fac eu aici.
Adun texte scrise maidemult, care pentru unii, poate, sunt niște vechituri fără valoare, dar mie-mi plac și culmea, unele mă și distrează.
Adică vreau să fac / un fel de Bric-à-brac (uite că mi-a ieșit și-o rimă) , ceea ce însemnează din franțuzește: „Magazin de vechituri; vechituri, lucruri fără valoare, uzate și demodate” spune Dex-ul. Bric-à-brac-a-la-bichir.

 

Articole asemanatoare

Strigoi

Vizualizari: 3.930 Strigoiul se naşte ca orişice copil; el însă se cunoaşte căci are pe cap o chitic, tichie, căiţă, perdeă , sau pe...

Placeri vechi

Vizualizari: 2.474 Curtezane celebre  (urmare) Amorul fizic, mai mult sau mai puțin „romantic”, dar rezultat din același instinct de reproducere, a avut o zeiță...

Placeri vechi

Vizualizari: 1.879 Curtezane celebre  (urmare) În primii ani ai Romei, în epoca regilor, o curtezană cu numele de Flora își câștigă celebritatea în același...

Strigoi

Vizualizari: 1.694 ...Bărbaţelul meu Iubit! De aseara ai murit, Of! şi nu pociu sa te uit. Şi la altul sa ma uit! El acum,...